Sažetak
Razvoj gospodarstva i održivosti bilo koje zemlje duboko je povezan s progresom tehnologije i razvojem tehničkog obrazovanja. Tehničko i tehnološko znanje obiluje raznolikošću i karakterizira ga brza i nepredvidiva dinamika, što zahtijeva stalnu prilagodbu kako bi se ostvarili ciljevi odgoja i obrazovanja. Da bi ove izazove uspješno prevladali, suvremene obrazovne metode uključuju kontekstualni pristup koji promiče praktično učenje i primjenu znanja u kontekstu učenikova života i djelovanja. Jedna od iznimno učinkovitih strategija ovakvog pristupa je učenje temeljeno na projektima (PjBL), koje može imati ključnu ulogu u kurikulumu unutar kojega učenici razvijaju tehničke kompetencije. Ipak, unatoč brojnim prednostima, implementacija projektnog učenja može se suočiti s raznim izazovima koji često demotiviraju učitelje u implementaciji PjBL-a. Zbog toga je cilj ovog rada argumentirati važnost i značaj projektnog učenja, ali i ohrabriti učitelje i olakšati im implementaciju PjBL-a u vlastitoj nastavi. Rad stoga donosi pregled teorijske utemeljenosti i doprinosa učenja temeljenog na projektima razvoju tehničkih vještina učenika, posebice u kontekstu nastave Tehničke kulture. Pritom se analiziraju tehnološke promjene koje oblikuju kurikulum i obrazovne potrebe te se donosi konkretni primjer implementacije projekta namijenjenog učenicima osmog razreda osnovne škole. Svrha ovakvog učenja nije samo informiranje učenika, odnosno, stjecanje znanja, već poticanje njihove kreativnosti, sposobnosti praktičnog snalaženja i djelovanja u svijetu tehnike i tehnologije, te personalizirani razvoj svakog učenika u skladu s njegovim sposobnostima i sklonostima.Reference
Alajbeg, A., Kozina, M., Marangunić, N. (2021). Primjene timske i projektne nastave u tehničkoj kulturi.) Stručni rad. Varaždinski učitelj – digitalni stručni časopis za odgoj i obrazovanje, 4(5), 5-14. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/246211
Ardies, J., De Maeyer, S., Gijbels, D. (2013). Reconstructing the Pupils Attitude Towards Technology-survey. Design and Technology Education: an International Journal, 18(1), 12.
Arduino Introduction. Dostupno na: https://www.arduino.cc/en/Guide/Introduction (01.09.2023.).
Barlex, D. (2015). Developing a Technology Curriculum. U: P. J. Williams et al. (eds.), The Future of Technology Education, Contemporary Issues in Technology Education. DOI: https://doi.org/10.1007/978-981-287-170-1_8
Bédard, D., Lison, C., Dalle, D., Côté, D., Boutin, N. (2012). Problem-based and Project-based Learning in Engineering and Medicine: Determinants of Students’ Engagement and Persistance. Interdisciplinary Journal of Problem-Based Learning, 6(2). DOI: https://doi.org/10.7771/1541-5015.1355
Bezjak, J. (2009). Contemporary forms of pedagogic – PUB – BJ. Klagenfurt: LVM
Blumenfeld, P., Fishman, B. J., Krajcik, J., Marx, R. W., Soloway, E. (2000). Creating usable innovations in systemic reform: Scaling up technology-embedded project-based science in urban schools. Educational Psychologist, 35(3), 149–164. DOI: https://doi.org/10.1207/S15326985EP3503_2
Briševac, M., Purković, D. (2020). Primjena učenja temeljenog na projektima u nastavi tehničke kulture. Politehnika, 4 (2), 25-37 DOI: https://doi.org/10.36978/cte.4.2.3.
de Vries, M. (2009). The developing field of technology education: an introduction International handbook of research and development in technology education (str. 2-9): Rotterdam: Sense publishers.
Doppelt, Y. (2003). Implementation and Assessment of Project-Based Learning in a Flexible Environment. International Journal of Technology and Design Education, 13, 255–272 (2003). DOI: https://doi.org/10.1023/A:1026125427344.
Frost, A., A. (2014). Synthesis of Knowledge Management Failure Factors. http://www.knowledge-management-tools.net/failure.html (14.12.2016.)
García, L.M., Roblin, N.P. (2008). Innovation, research and professional development in higher education: Learning from our own experience. Teaching and Teacher Education: An International Journal of Research and Studies, 24(1), 104-116. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2007.03.007
Garmaz, J. (2006). Izazovi hnos-a: projektna nastava u vjeronauku. Crkva u svijetu, 41 (2), 166-191. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/23630.
Habok, A. (2015). Implementation of a project-based concept mapping developmental programme to facilitate children's experiential reasoning and comprehension of relations. European Early Childhood Education Research Journal, 23(1), 129-142, DOI: https://doi.org/ 10.1080/1350293X.2014.991100.
Henan Hanwei Electronics Co. MQ-9 Semiconductor Sensor for CO/Combustible Gas. Dostupno na: https://www.haoyuelectronics.com/Attachment/MQ-9/MQ9.pdf
Jelić, J., Kovačević, S., Purković, D. (2023). Zadovoljstvo poslom i profesionalno sagorijevanje učitelja tehničke kulture. Školski vjesnik, 72(2), 128-141. DOI: https://doi.org/10.38003/sv.72.2.8
Kaldi, S., Filippatou, D., Govaris C. (2011). Project-based learning in primary schools: Effects on pupils' learning and attitudes. Education, 3-13 39(1), 35-47.
Kiper, H. i Mischke, W. (2008). Uvod u opću didaktiku. Zagreb: Educa.
Kan, S., Zeki Saka, A. (2021). The Comparison of Problem Based and Project Based Learning Methods in Physics Teaching. Croatian Journal of Education, 23(3), 731-765. DOI: https://doi.org/10.15516/cje.v23i3.3570
Kelley, T., Kellam, N. (2009). A Theoretical Framework to Guide the Re-Engineering of Technology Education. Journal of Technology Education 20 (2).
Kokotsaki, D., Menzies, V., Wiggins, A. (2016). Project-based learning: a review of the literature. Improving schools, 19 (3), 267-277.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Kolmos, A., de Graaff, E. (2014). Problem-Based and Project-Based Learning in Engineering Education: Merging Models. U: Johri A, Olds B.M. (eds). Cambridge Handbook of Engineering Education Research (str. 141-160), Cambridge University Press, 2014. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781139013451.012
Kovačević, S. (2012). Kurikulumska matrica tehničkih kompetencija u odgoju i općem obrazovanju. Doktorski rad. Zagreb: Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu.
Kovačević S., Purković D., Pivac J. (2022). Nastava Tehničke kulture na daljinu tijekom pandemije bolesti COVID-19 – smjernice za budućnost. U: A. Zovko, N. Vukelić i I. Miočić (eds.), Prema postpandemijskom obrazovanju: kako osnažiti sustav odgoja i obrazovanja? (str. 212–231). Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilište u Rijeci.
Lipika, G., Pooja A., Rajnish, S., Madhu C. (2015). Project based Learning - an Enhanced Approach for Learning in Engineering. U Natarajan, R. (Ed.), Proceedings of the International Conference on Transformations in Engineering Education ICTIEE 2014, Springer, 2015 (ISBN 978-81-322-1931-6).
Matijević, M. (2008). Projektno učenje i nastava. U: Drandić, B. (ur.) Nastavnički suputnik. Zagreb: Znamen, str. 188-225.
Matijević, M., Radovanović D. (2011). Nastava usmjerena na učenika. Zagreb: Školske novine.
Meyer, H. (2002). Didaktika razredne kvake. Zagreb: Educa.
Milat, J. (1996). Tehnička kultura bitna je odrednica sustava obrazovanja. Društvena istraživanja, 1(21), 109-128.
Milat J. (2002). Metodika radno-tehničkog područja. Split: FPMZiOP.
Mitcham, C. (1994). Thinking through technology: The path between engineering and philosophy. Chicago: Chicago University.
NN 7/2019 (2019). Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Tehničke kulture za osnovne škole u Republici Hrvatskoj. https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_7_161.html (12.07.2020.)
NSTC (2013). Federal Science, Technology, Eengineering and Mathematics (STEM) education 5-year strategic plan: A Report from the Committee on STEM Education National Science and Technology Council. Preuzeto s https://obamawhitehouse.archives.gov/sites/default/files/microsites/ostp/stem_stratplan_2013.pdf
Prince, M.J., Felder R.M. (2006). Inductive teaching and learning methods: Definitions, comparisons, and research bases. Journal of Engineering Education, 95(2): 123-138.
Purković, D. (2015). Realiteti tehničke kulture. Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci.
Purković, D., Bezjak, J. (2015). Kontekstualni pristup učenju i poučavanju u nastavi temeljnog tehničkog odgoja i obrazovanja, Školski vjesnik, 64(2015),1, 131-152.
Purković, D. (2016). Elementi kontekstualnog pristupa učenju i poučavanju kao čimbenici uspješnosti nastave tehničke kulture (doktorski rad). Split: Prirodoslovno-matematički fakultet u Splitu.
Purković, D., Kovačević, S. (2017). Problemi i izazovi profesionalizacije učitelja i nastavnika tehničkog nastavnog područja u Hrvatskoj. Politehnika, 1(1), 17–43.
Purković, D., Suman, D., Jelaska, I. (2020). Age and gender differences between pupils’ preferences in teaching general and compulsory technology education in Croatia. International Journal of Technology and Design Education, 17, 234, 19. DOI: https://doi.org/10.1007/s10798-020-09586-x
Purković, D., Prihoda Perišić, M. (2020). Differences in the Students’ Achievements between Traditional and Project-based Learning of Basic Engineering Competencies: A Quasi-experimental Study. U: Skala, K. (ur.) 2020 43rd International Convention on Information, Communication and Electronic Technology (MIPRO). Opatija, Hrvatska udruga za informacijsku i komunikacijsku tehnologiju, elektroniku i mikroelektroniku - MIPRO, str. 1514-1519. DOI: https://doi.org/10.23919/MIPRO48935.2020.9245303.
Purković, D. (2022). Analiza preferencija učenika osnovne škole prema budućem karijernom razvoju u tehnici i tehnologiji. Politehnika, 6(2), 8-17. DOI: https://doi.org/10.36978/cte.6.2.1
Purković, D., Kovačević, S., Runko Luttenberger, L. (2022a). Attitudes of Croatian Pupils on the relationship of Environmental Issues and Sustainable Development with Technology and Engineering. International journal of technology and design education. doi:10.1007/s10798-022-09779-6.
Purković, D., Delač, D., Kovačević, S. (2022b). Interesi učenika osnovne škole za izbornu nastavu tehničke kulture i školske aktivnosti u Hrvatskoj. Metodički ogledi, 29 (1), 167-189. https://doi.org/10.21464/mo.29.1.6
Purković, D. (2024). Demystifying Technology as the Basis of Education for Sustainability. In: Hufnagel, L. (ed.), Globalization and Sustainability - Ecological, Social and Cultural Perspectives. IntechOpen. DOI: https://doi.org/ 10.5772/intechopen.1004517
Rašić, M. (2022). Projektna nastava u suvremenoj školi – stara inovacija. Časopis za odgojne i obrazovne znanosti Foo2rama, 6 (6), 89-99. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/299826
Ropohl, G. (1997). Knowledge Types in Technology. International Journal of Technology and Design Education, 7, 65-72.
Synteta, P. (2002). Project-Based e-Learning in higher education: the model and the method, the practice and the portal. (PhD proposal), Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education, Université de Genève. https://tecfa.unige.ch/proj/eteach-net/Synteta_proposal_2002_full.pdf (15.02.2020.)
Stewart, R. A. (2007). Investigating the link between self-directed learning readiness and project-based learning outcomes: the case of international Masters students in an engineering management course. European Journal of Engineering Education, 32(4), 453-465.
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. San Rafael, CA: Autodesk Foundation.
Visković, I. (2016). Projektna nastava kao područje unaprjeđenja kvalitete škole. Školski vjesnik, 65 (Tematski broj), 381-391. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/160230
Zovko, A., Vukobratović, J. (2021). Pristup nastavi kroz projektno učenje. Preuzeto s https://epale.ec.europa.eu/hr/resource-centre/content/pristup-nastavi-kroz-projektno-ucenje
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Array