Sažetak
Suvremeni način života i rada, globalizacija, informatizacija, konkurentnost te drugi razvojni trendovi zahtijevaju od učitelja prilagodbu novim uvjetima. Od učitelja se danas očekuje da budu nositelji promjena u vlastitom nastavnom okruženju. Jedan od mogućih pristupa uvođenja promjena u svom odgojno-obrazovnom djelovanju s ciljem unaprjeđenja nastave je sagledavanje i istraživanje vlastitog rada. U pedagoškoj praksi najprimjerenija vrsta istraživanja je akcijsko istraživanje. Akcijsko istraživanje može učitelju pomoći da ono što radi, radi bolje i kvalitetnije. U ovom radu prikazani su rezultati provedenog akcijskog istraživanja u Osnovnoj školi Marije Jurić Zagorke na primjeru nastave Tehničke kulture. U istraživanju je korišten anketni upitnik kojim su ispitani stavovi učenika sedmih razreda o predmetu Tehnička kultura, o važnosti tehničkog crtanja, navikama učenja te učiteljici tehničke kulture. Cilj istraživanja bio je utvrditi razloge i čimbenike dobivanja nižih ocjena od očekivanih iz tehničkog crtanja kod učenika 7. razreda. Krajnji cilj istraživanja bio je unaprijediti i poboljšati kvalitetu vlastite nastavne prakse. Dobivene spoznaje mogle bi pridonijeti upoznavanju učitelja Tehničke kulture s akcijskim istraživanjem te ih ohrabriti za implementaciju takve vrste istraživanja u vlastitoj nastavnoj praksi.Reference
Bognar, B. (2006). Akcijska istraživanja u školi. Odgojne znanosti, 8(1(11)), 209-228.
Bognar, B. (2006). Kako procijeniti kvalitetu akcijskog istraživanja. Metodički ogledi, 13(1), 49-68.
Burić, I. (2019). Akcijska istraživanja, Kvaliteta odgojno-obrazovnog rada, Nastavni materijal, ppt, pregledano 8.6.2020.
Cain, T. (2011). Pregled ciklusa akcijskog istraživanja. U Mićanović, M. (ur.) Akcijsko istraživanje i profesionalni razvoj učitelja i nastavnika, (str. 27-34). Zagreb: Agencija za odgoj i obrazovanje.
Čavlović, A. O. (2021). Osnove izrade tehničkoga crteža primjenom računala. Sveučilišni priručnik, Sveučilište u Zagrebu Fakultet šumarstva i drvne tehnologije, Zagreb, 2021.
Jukić, T. (2015). Upoznavanje baštine kroz akcijsko istraživanje u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju. Školski vjesnik, 64(3), 424-438.
Kulić, K. (2012). Mogućnosti ostvarivanja uloge učitelja istraživača, Diplomski rad, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, 2012. Preuzeto s https://repozitorij.ffos.hr/
Markowitz, A. (2011). Akcijska istraživanja učitelja u nastavi: drugačiji pogled. U Mićanović, M. (ur.) Akcijsko istraživanje i profesionalni razvoj učitelja i nastavnika, (str. 11-26), Zagreb: Agencija za odgoj i obrazovanje.
Milat, J. (1996). Tehnička kultura bitna je odrednica sustava obrazovanja. Društvena istraživanja, 5(1 (21)), 109-128.
NN 124/2014 (2014). Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije. Preuzeto s https://narodne-novine.nn.hr/
NN 7/2019 (2019). Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Tehničke kulture za osnovne škole u Republici Hrvatskoj. Preuzeto s https://narodne-novine.nn.hr/
Ovčar, J. (2015). Važnost tehničkog crtanja i nacrtne geometrije u formiranju stručnog profila inženjera graditeljstva. Zbornik radova Međimurskog veleučilišta u Čakovcu, 6(2), 107-119.
Purković, D. (2015). Realiteti tehničke kulture. Rijeka: Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet u Rijeci.
Purković, D., Suman, D., Jelaska, I. (2020). Age and gender differences between pupils’ preferences in teaching general and compulsory technology education in Croatia. Int J Technol Des Educ, 31, 919–937. doi: https://doi.org/10.1007/s10798-020-09586-x
Rudan, S. (2016). Razvoj kompetencija učitelja i nastavnika kroz vidove stručnog usavršavanja, Diplomski rad, Sveučilište u Zadru, 2016. Preuzeto s https://zir.nsk.hr/
Slunjski, E., Burić, H. (2014). Akcijsko istraživanje i razvoj nove kulture odnosa temeljene na autonomiji i emancipaciji učitelja. Školski vjesnik, 63(1-2), 149-162.
Suman, D. (2018). Tehničko crtanje, spacijalna inteligencija i CAD u osnovnoj školi - opravdanost, potreba, mogućnost, izazov. Politehnika, 2(1), 51-70.
Tischler, D. (2007). Autonomija učitelja i njihov profesionalni razvoj. Pedagogijska istraživanja, 4(2), 293-298.
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Array