Sažetak
Potrebe i zahtjevi tržišta radna ukazuju na nedostatak mnogih zanimanja, među kojima su često i različiti profili u području tehnike i tehnologije. S obzirom da se djeca već u osnovnoj školi trebaju poticati i usmjeravati u takva zanimanja, izvjesno je da na njihove stavove i interese može utjecati i školovanje. Stoga su je u ovom radu provedeno istraživanje i analiza stavova i interesa učenika prema karijernom razvoju u području tehnike i tehnologije. Istraživanje je provedeno na stratificiranom uzorku (N = 2155) osnovnoškolskih učenika predmetne nastave. Analizom su obuhvaćene spolne i dobne razlike s obzirom na njihov izravni interes, stavove prema poslovima, iskustvene stavove, te karijerne težnje. Za obradu prikupljenih podataka korišten je t-test i jednosmjerna analiza varijance uz Scheffé post-hoc testove. Rezultati pokazuju da su vrlo zainteresirani za aktivnosti u tehnici i tehnologiji te da uvažavaju razloge za izbor poslova u ovom području. Ipak, po pitanju vlastitih težnji i percepcije u tim poslovima te iskustvenih stavova, uočavaju se bitne spolne i dobne razlike. Djevojčice su pritom znatno manje sklone poslovima, iskustvima i zanimanjima u tehnici i informatici u odnosu na dječake. Iako su učenici nižih razreda više zainteresirani za tehniku i tehnologiju, istodobno su manje skloni aktivnostima, poslovima i zanimanjima u ovom području u odnosu na učenike viših razreda. Ovakvi nalazi ukazuju na nužnost prilagodbe sadržaja i aktivnosti koje će podjednako afirmirati djevojčice i dječake, što uključuje promjenu pedagoških pristupa, stilova poučavanja te više istraživačkih i dizajnerskih aktivnosti u nastavi. Dobna prilagodba traži izvedbene promjene kurikuluma, osobito nastave informatike, više smislenih praktičnih, istraživačkih i integriranih aktivnosti, te više vremena za takve aktivnosti u osnovnoškolskom kurikulumu.Reference
Ardies, J, De Maeyer, S., Gijbels, D. (2013). Reconstructing the Pupils Attitude Towards Technology-survey. Design and Technology Education: An International Journal, 18(1). https://ojs.lboro.ac.uk/DATE/article/view/1796. (12. 05. 2018).
Ardies, J., De Maeyer, S., Gijbels, D. (2015a). A longitudinal study on boys’ and girls’ career aspirations and interest in technology. Research in Science & Technology Education, 33(3), 366-386.
Ardies, J., De Maeyer, S., Gijbels, D. (2015b). The effect of classroom activities on students’ interest and career aspirations towards technology. Australasian journal of technology education, doi: 10.15663/ajte.v2i1.30.
Barlex, D. (2015). Developing a technology curriculum. u P. Williams, A. Jones, C. Buntting (ur.), The Future of Technology Education, Contemporary Issues in Technology Education (143–167). Singapore: Springer, doi:10.1007/978-981-287-170-1.
Benson, C. (2009). Design and technology: A ‘New’ subject for the English National Curriculum. u A. T. Jones, M. J. de Vries (ur.), International Handbook of Research and Development in Technology Education (17–30). Rotterdam: Sense Publishers, doi: 10.1163/9789087908799_004.
Chikasanda, V., Williams, J., Otrel-Cass, K., Jones, A. (2011). Students’ perceptions towards technology (PATT): A professional development tool for technology teachers. Pupils Attitude Towards Technology - 25 Conference: Perspectives on Learning in Design and Technology Education. London, 1-5.07.2011, (105-112): Goldsmiths, University of London.
de Vries, M. J. (2009). The developing field of technology education: An introduction. In A. T. Jones, & M. J. de Vries (Eds.), International handbook of research and development in technology education (1–9). Rotterdam: Sense Publishers, doi: 10.1163/9789087908799_002
Fadigan, K. A., Hammrich, P. L. (2004). A longitudinal study of the educational and career trajectories of female participants of an urban informal science education program. Journal of Research in Science Teaching, 41(8), 835-860, doi: 10.1002/tea.20026
Green, R. (2011). D&T Manifesto. Warwickshire, UK: The Design and Technology Association.
Labudde, P., Herzog, W., Neuenschwander, M., Violi, E., Gerber, C. (2000). Girls and physics: Teaching and learning strategies tested by classroom interventions in grade 11. International Journal of Science Education, 22(2), 143–157.
May, B., K., Wendt, J. L., Barthlow, M. J. (2022). A comparison of students’ interest in STEM across science standard types. Social Sciences & Humanities Open, 6 (1), 2022, 100287, doi: 10.1016/j.ssaho.2022.100287.
MZOS (2006). Nastavni plan i program za osnovnu školu. http://public.mzos.hr (23.11.2011.)
MZOŠ (2011), Nacionalni okvirni kurikulum za predškolsko obrazovanje te opće obvezno i srednjoškolsko obrazovanje. Zagreb: MZOŠ, ISBN 978-953-6569-76-2.
NN 22/2018 (2018). Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Informatike za osnovne škole i gimnazije u Republici Hrvatskoj. https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/201 8_03_22_436.html (21.02.2020).
NN 7/2019 (2019). Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Tehničke kulture za osnovne škole u Republici Hrvatskoj. https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_01_7_161.html (21.02.2020).
OECD (2020). Education at a Glance 2020: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing, doi: 10.1787/69096873-en.
OECD/European Commission (2021). The Missing Entrepreneurs 2021: Policies for Inclusive Entrepreneurship and Self-Employment. Paris: OECD Publishing, doi:10.1787/71b7a9bb-en.
Purković, D., Suman, D., Jelaska, I. (2020). Age and gender differences between pupils’ preferences in teaching general and compulsory technology education in Croatia. International Journal of Technology and Design Education, 17, 234, 19 doi:10.1007/s10798-020-09586-x.
Purković, D., Delač, D., Kovačević, S. (2022). Interesi učenika osnovne škole za izbornu nastavu tehničke kulture i školske aktivnosti u Hrvatskoj. Metodički ogledi, 29 (1), 167-189 doi: 10.21464/mo.29.1.6.
Purković, D., Kovačević, S. Runko Luttenberger, L. (2022). Attitudes of Croatian Pupils on the relationship of Environmental Issues and Sustainable Development with Technology and Engineering. International journal of technology and design education, doi: 10.1007/s10798-022-09779-6.
Roberts, T., Jackson, C., Mohr-Schroeder, M. J., Bush, S. B., Maiorca, M. C., Schroeder, D. C., Delaney, A., Putnam, L., Cremeans, C. (2018). Students’ perceptions of STEM learning after participating in a summer informal learning experience. IJ STEM Ed, 5, 35 (2018), doi: 10.1186/s40594-018-0133-4.
Sanders, J., Koch, J., Urso, J. (1997). Gender equity: Sources and resources for education students. Mexico City, Mexico: Lawrence Erlbaum Associates.
Shroyer, G., Backe, K., Powell, J. (1995). Developing a science curriculum that addresses the learning preferences of male and female middle level students. Reston, VA: National Association for Research in Science Teaching.
Suman, D., Purković, D. (2018). Preferencije učenika kao polazište za organizaciju i strukturiranje nastave općeg tehničkog odgoja i obrazovanja. Politehnika, 2 (2), 29-42 doi: 10.36978/cte.2.2.03.
Tomperi, P., Kvivesen, M. Manshadi, S., Uteng, S., Shestova, Y., Lyash, O., Lazareva, I., Lyash, A. A. (2022). Investigation of STEM Subject and Career Aspirations of Lower Secondary School Students in the North Calotte Region of Finland, Norway, and Russia. Educ. Sci. 2022, 12, 192, doi: 10.3390/educsci12030192.
Wills, L. (2001). When science is strangely alluring: Interrogating the masculinist and heteronormative nature of primary school science. Gender and Education, 13(3), 261-274.
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Array