Sažetak
Potrošnja goriva i emisije štetnih plinova imaju vrlo veliki utjecaj na okoliš, a ovise o vrsti pogona vozila, konfiguraciji terena, opterećenju vozila te brzini gibanja vozila. U ovom radu provedena je simulacija potrošnje goriva i emisija štetnih tvari pomoću računalne aplikacije Advisor za automobil na određenoj dionici. Pomoću tvornički ugrađenih senzora i upravljačke jedinice motora automobila te putem OBD2 priključka, izmjerena je trenutna brzina i potrošnja goriva automobila s dizelskim motorom na dinamičnoj gradskoj dionici. Zatim su izrađeni simulacijski modeli automobila s dizelskim, benzinskim i hibridnim pogonom. Izmjereni profil brzine stvarnog automobila upotrijebljen je kao ulazni podatak u simulacijama za automobile s različitim pogonima. Usporedba rezultata dobivenih simulacijom i vrijednosti dobivenih mjerenjem na stvarnom automobilu s dizelskim pogonom poslužila je za validaciju simulacijskog modela. Pomoću računalne aplikacije Advisor izračunate su potrošnje goriva, emisije ugljikovog dioksida, neizgorenih ugljikovodika, ugljikovog monoksida te dušikovih oksida. Dobiveni rezultati su očekivani, iako su zbog dinamičnosti dionice razlike između pojedinih izvedbi pogona naglašenije nego što to sugeriraju podaci deklarirani od strane proizvođača. Najveću potrošnju goriva i najvišu emisiju štetnih tvari ima automobil s benzinskim pogonom, a najmanju automobil s hibridnim pogonom. Vrlo velik utjecaj na emisije izračunate pomoću simulacijskog modela ima činjenica da katalizator trostrukog djelovanja ugrađen u automobil s benzinskim i hibridnim pogonom postaje djelotvoran tek nakon nekog vremena od hladnog starta, odnosno nakon što se postigne odgovarajuća radna temperatura motora.Reference
Barnitt, R., Gonder, J. (2011). Drive Cycle Analysis, Measurement of Emissions and Fuel Consumption of a PHEV School Bus, SAE 2011 World Congress & Exhibition, Detroit, MI, USA, 2011, SAE Paper 2011-01-0863.
Bojković, B. (2021). Simulacija potrošnje goriva osobnog vozila s alternativnim pogonom, Diplomski rad, Tehnički fakultet, Rijeka.
Carscanner. (2022). Preuzeto s https://www. carscanner.info/
Cars data, podaci o automobilima. (2022). Preuzeto s https://www.cars-data.com/en/
Volkswagen emission scandal. (2022). Preuzeto s https://en.wikipedia.org/wiki/ Volkswagen_emissions_scandal
Ecoscore. (2022). Preuzeto s https://ecoscore.be/en/ info/ecoscore /co2
European emission standards. (2022). Preuzeto s https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
Falchetta, G., Noussan M. (2021). Electric vehicle charging network in Europe: An accessibility and deployment trends analysis, Transportation Research Part D. 94. doi: 10.1016/j.trd.2021. 102813
United Nations Climate Change Conference. (2021). Preuzeto s https://en.wikipedia.org/wiki/2021_ United_Nations_Climate_Change_Conference
Gonder, J.D. (2008). Route-Based Control of Hybrid Electric Vehicles, SAE 2008 World Congress Detroit, MI, USA, SAE Paper 2008-01-1315
Markel, T. i dr. (2002). ADVISOR: a system analyisis tool for advanced vehicle modeling, Journal of Power Sources, 110, 255-266.
Oil spill. (2022). Preuzeto s https://en.wikipedia.org/ wiki/Oil_spill
Thomas, C. E. S. (2009), Transportation options in a carbon-constrained world: Hybrids, plug-in hybrids, biofuels, fuel cell electric vehicles, and battery electric vehicles, International Journal of Hydrogen Energy, 34, 9279–9296.
Wipke, K. i dr. (1999). Advisor 2.0: A Second-Generation Advanced Vehicle Simulator for System Analysis, National Renewable Energy Laboratory, Colorado.
Zhanga, Q., Lia C., Wu, Y. (2017). Analysis of Research and Development Trend of the Battery Technology in Electric Vehicle with the Perspective of Patent, Energy Procedia, 105, 4274–4280.
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2022 Array