Sažetak
Provedeno je istraživanje na uzorku od 2829 učitelja osnovnih i nastavnika srednjih škola iz svih hrvatskih županija s ciljem otkrivanja njihove percepcije radnih uvjeta kao potencijalnih stresora i njihovoj povezanosti s motivacijom za rad, simptomima izgaranja i namjerom za napuštanje posla. Anketom su ispitani stavovi učitelja potaknuti Skaalvikovim istraživanjima. Faktorskom analizom dobiveni su vrlo slični rezultati. Dodana su i pitanja o opterećenju učitelja u online nastavi uzrokovanoj COVOD-19 pandemijom, o pritisku na samostalnost učitelja od strane ravnatelja i roditelja te o društvenom statusu učitelja. U radu se stavlja naglasak na analizu rezultata koji se odnose na 504 učitelja i nastavnika informatike, tehničke kulture i srodnih strukovnih predmeta. Pokazale su se razlike u stavovima s obzirom na spol, godine staža, razinu škole u kojoj su zaposleni, vrstu studija kojeg su završili te napredovanje učitelja. Kvalitativnom analizom komentara učitelja detektirali su se glavni izvori nezadovoljstva iz perspektive učitelja, kao i potpora ovakvim istraživanjima i nada da će rezultati utjecati na promjenu odnosa Ministarstva prema učiteljima.Reference
Anastasiou, S., & Papagianni, A. (2020). Parents', Teachers' and Principals' Views on Parental Involvement in Secondary Education Schools in Greece. Education scienses.
Beck, R. C. (2003). Motivacija: teorija i načela. Zagreb: Naklada Slap.
Boru, N. (2018). The Factors Affecting Teacher-Motivation. International Journal of Instruction, str. 761-776.
Cater, M., & Machtmes, K. (2008). Informed Decision-Making in Exploratory Factor Analysis. Journal of Youth Developmenrt, Volume 3, Number 3.
Ho, S. K. (2015). The relationship between teacher stress and burnout in Hong Kong: positive humour and gender as moderators. Educational Psychology.
Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2010). Effects on Teachers’ Self-Efficacy and Job Satisfaction: Teacher Gender, Years of Experience, and Job Stress. Journal of Educational Psychology, 102, str. 741-756.
Klassen, R. M., & Chiu, M. M. (2011). The occupational commitment and intention to quit of practicing and pre-service teachers: Influence of self-efficacy, job stress, and teaching context. Contemporary Educational Psychology, 36, str. 114-129.
Kokkinos, C. M. (2007). Job stressors, personality and burnout in primary school teachers. British Journal of Educational Psychology, str. 77,229-243.
Mađarac, D. (2018). Pojavnost nastavničkog stresa u suvremenom odgojno-obrazovnom sustavu. Didaskalos God.2,br. 2.
Osman, D. J., & Warner, J. R. (2020). Measuring teacher motivation: The missing link between professional development and practice. Teaching and Teacher Education 92 : 103064.
Sargent, T., & Hannum, E. (2005). Keeping Teachers Happy : Job Satisfaction among Primary School Teachers in Rural Northwest China. Comparative Education Review, 49, str. 173-204.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2014). Teacher self-efficacy and perceived autonomy: Realtions with teacher engagement, job satisfaction, and emotional exhaustion. Psychological Reports: Employment Psychology & Marketing, 114(1), str. 68-77.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2015). Job Satisfaction, Stress and Coping Strategies in the Teaching Profession - What do Teachers Say? International Education Studies, 8(3), str. 181-192.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2017). Still motivated to teach? A study of school context variables, stress and job satisfaction among teachers in senior high school. Soc Psychool Educ, str. 15-37.
Skaalvik, E. M., & Skaalvik, S. (2018). Job demands and job resources as predictors of teacher motivation and well-being. Social Psychology of Education.
Vazquez-Cano, E., & Holgueras-Gonzalez, A. I. (2019). Teacher stress factors and performance in high school in Ecuador. KJEP 16:2, str. 21-41.
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Array