Sažetak
Razvoj gospodarstva neke zemlje čvrsto je povezan s razvojem tehnologije i tehničkog odgojno-obrazovnog područja. Tehničko i inženjersko znanje karakterizira raznovrsnost i visoko nepredvidiva dinamika razvoja. Stoga je ovo područje učenja i poučavanja podložno promjenama i usklađivanju s dinamikom razvoja tehnologije te problemima uspješnog ostvarivanja ciljeva nastave. Kako bi se ti problemi neutralizirali, u suvremenu nastavu je potrebno implementirati i kontekstualne pristupe učenju i poučavanju, poput učenja temeljenog na projektima. U ovom radu se elaborira takva implementacija u okviru kurikuluma nastavnog predmeta Tehnička kultura. Kao predložak za implementaciju korišten je model kontekstualnog učenja i razvoja učenika. U tom smislu projektna nastava i učenje zauzimaju središnje mjesto u kurikulumu, tijekom čega se ostvaruje većina ishoda učenja. U radu se ujedno donosi primjer implementacije za 8. razred, što učiteljima i praktičarima može olakšati vlastitu operacionalizaciju kurikuluma. Pri tom učitelj i nadalje ostaje glavni kreator i moderator nastave, pri čemu je važno postaviti određena ograničenja učenicima, predvidjeti prijedloge za rješavanje problema te voditi učenike ka uspješnom dovršetku aktivnosti. Unatoč tome, stvarni učinak primjene ovakvog pristupa na postignuća učenika bit će moguće evaluirati tek ako zaživi u stvarnoj nastavnoj praksi, što se očekuje u skoroj budućnosti.Reference
Berns, R. G., Erickson, P. M. (2001). Contextual Teaching and Learning: Preparing Students for the New Economy. The Highlight Zone: Research © Work No. 5. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ ED452376.pdf
Bezjak, J. (2009). Contemporary forms of pedagogic – PUB – BJ. Klagenfurt: LVM.
Black, J., B., McClintock, R., O. (1995). An Interpretation Construction Approach to Constructivist Design. U: B. Wilson (ur.), Constructivist learning environments. Englewood Clifs, NJ: Education Technology Publications.
Bratko, D. Ljubin, T., Matijević, M. (2000) Učenička evaluacija kurikuluma "Aktivna/efikasna škola". Napredak, 141 (2000), 2; 156-169.
CORD (1999). Teaching Science Contextually: The Cornerstone of Tech Prep. USA, Waco: CORD Communications, Inc.
Crawford, M., L. (2001). Teaching Contextually: Research, Rationale, and Techniques for Improving Student Motivation and Achievement in Mathematics and Science. Waco: CORD.
Frost, A., A. (2014). Synthesis of Knowledge Management Failure Factors, http://www.knowledge-management-tools.net/failure.html (14.12.2016.)
Jukić, T. (2010). Odnos kurikuluma i nastavnog plana i programa. Pedagogijska istraživanja, Vol. 7 (1), 55-64.
Kokotsaki, D., Menzies, V., Wiggins, A. (2016). Project-based learning: a review of the literature. Improving schools, 19 (3). 267-277.
Kolb, D. A. (1984). Experiential learning: experience as the source of learning and development. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Lipika, G., Pooja A., Rajnish, S., Madhu C., (2014). Project based Learning - an Enhanced Approach for Learning in Engineering, Proceedings of the International Conference on Transformations in Engineering Education ICTIEE 2014, Natarajan, R. (Ed.), Springer, 2015 (ISBN 978-81-322-1931-6).
Milat, J. (1996). Tehnička kultura bitna je odrednica sustava obrazovanja. Društvena istraživanja, 1(21), 109-128.
Milat, J. (2005) Pedagoške paradigme izrade kurikuluma. Pedagogijska istraživanja, 2(2), 199-208.
MZOŠ (2006). Nastavni plan i program za osnovnu školu. 304-309, https://www.azoo.hr/(20.7.2020.)
NN 7/2019. Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Tehničkekulture za osnovne škole u Republici Hrvatskoj (22.1.2019.)
Prince, M. J., Felder, R. M., (2006). Inductive Teaching and Learning Methods, Definitions and Research Bases, Journal of Engineering Education, 95(2), 123-138.
Purković, D. (2016) Elementi kontekstualnog pristupa učenju i poučavanju kao čimbenici uspješnosti nastave Tehničke kulture. Doktorski rad. Split: Sveučilište u Splitu, Prirodoslovno-matematički fakultet.
Purković, D., Bezjak, J., (2015). Kontekstualni pristup učenju i poučavanju u nastavi temeljnog tehničkog odgoja i obrazovanja, Školski vjesnik, 64(2015),1, 131-152.
Purković, D. (2015). Realiteti tehničke kulture. Rijeka, Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci.
Purković, D. (2018). Conceptualization of technology as a curriculum framework of technology education. In I. Milicevic (Ed.), Proceedings TIE 2018 (pp. 3–11). Čačak: University of Kragujevac, Faculty of Technical Sciences.
Purković, D., Kovačević S. (2020). Hierarchical structure of the importance of teaching context in general technology education. Knowledge – International Journal, 40 (2020), 2, 317-325.
Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. San Rafael, CA: Autodesk Foundation.
Visković, I. (2016). Projektna nastava kao područje unaprijeđenja kvalitete škole. Školski vjesnik: časopis za pedagogijsku teoriju i praksu, Vol. 65, Tematski broj, 381-391.
Verbitsky, A., A., Kalashnikov, V., G. (2012). Category of „Context“ and Contextual Approach in Psychology. Psychology in Russia, State of the Art, 5, 117-130.
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2020 Array