Sažetak
Cilj rada je odrediti kognitivne i metakognitivne aspekte motivacijskih procesa koji predstavljaju osnovu prihvaćanja i korištenja tehnologije ljudi različite dobi. Istraživanje je fokusirano na međuodnos dobi i kognitivnih sposobnosti sudionika, njihovu kognitivnu motivaciju (potrebu za spoznajom) i metamemoriju (procjenu vlastitog pamćenja), zatim učinka u korištenju te percipirane lakoće korištenja i percipirane korisnosti tehnologije. Ispitivanje povezanosti predloženih varijabli, utvrđivanje glavnih prediktora prihvaćanja tehnologije temelj su za postavljanje problema istraživanja. Budući da je razumijevanje glavnih prediktora prihvaćanja tehnologije istaknuto kao važno područje istraživanja, predloženom metodologijom nastojalo se empirijski utvrditi prediktore utjecaja na odluku o korištenju tehnologije. Rezultati pokazuju značajne povezanosti među odabranim varijablama, a dobiveni prediktori motivacijskih varijabli uključeni su u preinaku originalnog Modela prihvaćanja tehnologije (TAM). Rad na kraju donosi znanstvene i praktične doprinose, kao i njegova ograničenja te moguća buduća istraživanja.Reference
Arning, K., Ziefle, M. (2007). Understanding age differences in PDA acceptance and performance. Computers in Human Behavior, 23, 2904-2927.
Bujas, Z. (2005). B-serija. Priručnik za primjenu testa i ocjenjivanje rezultata. Zagreb: Hrvatski zavod za zapošljavanje.
Bujas, Z., Petz, B. (2005). M-serija. Priručnik za primjenu testa i ocjenjivanje rezultata. Zagreb: Hrvatski zavod za zapošljavanje.
Cacioppo, J. T., Petty, R. E. (1984). The Efficient Assessment of Need for Cognition. Journal of Personality Assessment, 48(3), 306-307.
Cacioppo, J. T., Petty, R. E., Fenigstein, J. A., Jarvis,W. B. G. (1996). Dispositional Differences in Cognitive Motivation: The Life and Times of Individuals Varying in Need for Cognition. Psychological Bulletin, 119(2), 197-253.
Czaja, S. J., Lee, C. C. (2007). The impact of aging on access to technology. Universal Access in the Information Society, 5, 341-349.
Davis, F. D. (1986). A technology acceptance model for empirically testing new end-user information systems: Theory and results. Doctoral dissertation. Cambridge, MA. MIT Sloan School of Management.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology. MIS Quarterly, 13(3), 319-339.
Kaufman, A. S., Horn, J. L. (1996). Age changes on tests of fluid and crystallized ability for women and men on the Kaufman Adolescent and Adult Intelligence test (KAIT) at ages 17-94 years. Archives of Clinical Neuropsychology, 11, 97-121.
Lee, Y., Kozar, K. A., Larsen, K. R. T. (2003). The Technology Acceptance Model: Past, Present, and Future. Communications of the Association for Information Systems, 12(50), 752-780.
Lee, S., Kim, B. (2009). Factors affecting the usage of intranet: A confirmatory study. Computers in Human Behavior, 25(1), 191-201.
Marangunić, N., Granić, A. (2012). TAM - četvrt stoljeća istraživanja. Suvremena psihologija, 15(2), 205-224.
Marangunić, N., Granić, A. (2015). Technology acceptance model: a literature review from 1986 to 2013. Universal Access in the Information Society, 14, 81-95.
Padilla-Meléndez, A., Aguila-Obra, A., Garrido-Moreno, A. (2013). Perceived playfulness, gender differences and technology acceptance model in a blended learning scenario. Computers & Education, 63, 306-317.
Smith, P., Whetton, C. (1999). Testovi općih sposobnosti - TOS. Psihološki mjerni instrumenti, Naklada Slap, Jastrebarsko.
Sternberg, R. J. (2005). Kognitivna psihologija. Naklada Slap, Jastrebarsko.
Sučević, Đ., Momirović, A., Fruk, G., Auguštin, B. (2004). Kognitivni neverbalni test - KNT. Psihološki mjerni instrumenti, Naklada Slap, Jastrebarsko.
Tonković, M., Vranić, A. (2011). Self-evaluation of memory systems : Development of the questionnaire. Aging & mental health, 15(7), 830-837.
Venkatesh, V. (2000). Determinants of perceived ease of use: Integrating control, intrinsic motivation, and emotion into the technology acceptance model. Information Systems Research, 11(4), 342-365.
Venkatesh, V., Davis, F. D. (1996). A model of antecedents of perceived ease of use: Development and test. Decision Sciences, 27(3), 451-481.
Yang, C-C., Yang, S-Y., Chang, Y-C. (2023). Predicting Older Adults’ Mobile Payment Adoption: An Extended TAM Model. Int. J. Environ. Res. Public Health, 20(2).
Zarevski, P. (2002). Psihologija pamćenja i učenja. Naklada Slap, Jastrebarsko.
Zarevski, P. (2012). Struktura i priroda inteligencije (II. prošireno izdanje). Naklada Slap, Jastrebarsko.

Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2025 Array