Sažetak
Izborni nastavni predmeti imaju značajnu ulogu u odgoju i obrazovanju učenika na svim razinama školovanja. Načelom izbornosti zajamčeno je legislativno pravo učenika osnovnih škola u Republici Hrvatskoj, no u kontekstu tehničke kulture isto pravo nije moguće ostvariti u neposrednom odgojno-obrazovnom procesu. Ovdje provedeno istraživanje, na uzorku od 2312 učenika iz cijele Hrvatske, imalo cilj utvrditi postoje li potencijalne preferencijalne razlike prema izbornim sadržajima tehničke kulture s obzirom na regionalnu pripadnost i urbanost sredine življenja učenika. Pritom je ustanovljena i hijerarhijska struktura preferencija izbornih tehničkih sadržaja. Rezultati istraživanja upućuju na apsolutnu konzistentnost hijerarhijske strukture preferencija izbornih tehničkih sadržaja koja je neovisna o pripadnosti regiji i urbanosti sredine življenja. Uzmu li se u obzir i rezultati ranije provedenog istraživanja kojim je utvrđeno da je hijerarhijska struktura preferencija izbornih tehničkih sadržaja neovisna o dobi i spolu učenika, postaje nedvojbeno kako ista predstavlja empirijski utvrđeni fundament za izradu kurikuluma izborne nastave tehničke kulture, ali i iskustveni orijentir za očito neophodne intervencije u predmetni kurikulum obveznog predmeta Tehnička kultura.Reference
Ajduković, M., Kolesarić, V. (2003). Etički kodeks istraživanja s djecom. Zagreb: Vijeće za djecu Vlade Republike Hrvatske. Državni zavod za zaštitu obitelji, materinstva i mladeži.
Autio, O., Hietanoro, J., Ruismäki, H. (2011). Taking part in technology education: elements in students’ motivation. Int J Technol Des Educ, 21, 349–361. doi: https://doi.org/10.1007/s10798-010-9124-6
Državni zavod za statistiku (2020). Osnovne škole kraj šk. g. 2018./2019. i početak šk. g. 2019./2020., Godina: LVII., Broj: 8.1.2., Zagreb, 30 travnja 2020.
Fedorenko,S., Butko,L., Maslak,V, Nesen, M., Vasylenko, D. (2021). Elective Subjects as an Important Component of the Students’ Individual Educational Trajectory Implementation. 2021 IEEE International Conference on Modern Electrical and Energy Systems (MEES), Kremenchuk, Ukraine, 1-5. doi: https://doi.org/10.1109/MEES52427.2021.9598672
Kovačević, S. (2012). Kurikulumska matrica tehničkih kompetencija u odgoju i općem obrazovanju. (Doktorska disertacija). Zagreb: Sveučilište u Zagrebu, Filozofski fakultet u Zagrebu.
Kovačević S., Purković D., Pivac J. (2022). Nastava Tehničke kulture na daljinu tijekom pandemije bolesti COVID 19 – smjernice za budućnost. U: A. Zovko, N. Vukelić & I. Miočić (ur.) Prema postpandemijskom obrazovanju: kako osnažiti sustav odgoja i obrazovanja?, 212–231, Rijeka: Filozofski fakultet Sveučilište u Rijeci.
Kristiansen, S., Sørensen, M., Stidsen, T. (2011). Elective course planning. European Journal of Operational Research, 215(3), 713-720. doi: https//doi.org/10.1016/j.ejor.2011.06.039
MZOŠ (2011), Nacionalni okvirni kurikulumi za predškolski odgoj i obrazovanje te opće obvezno i srednjoškolsko obrazovanje. Dostupno na : http://mzos.hr/datoteke/Nacionalni_okvirni_kurikulum.pdf
NN 63/2008 (2008). Državni pedagoški standard osnovnoškolskog sustava odgoja i obrazovanja. Dostupno na: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2008_06_63_2129.html
NN 66/2019 (2008). Odluka o donošenju nastavnog plana za osnovnu školu. Dostupno na: https://narodne-novine.nn.hr/clanci/sluzbeni/2019_07_66_1305.html
Purković, D. (2015). Realiteti tehničke kulture. Rijeka: Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet u Rijeci, Odsjek za politehniku.
Purković, D., Suman, D., Jelaska, I. (2020). Age and gender differences between pupils’ preferences in teaching general and compulsory technology education in Croatia. International Journal of Technology and Design Education, 17, 234, 19. doi: https://doi.org/10.1007/s10798-020-09586-x
Purković, D., Kovačević, S., Runko Luttenberger, Lidija. (2022a). Attitudes of Croatian Pupils on the relationship of Environmental Issues and Sustainable Development with Technology and Engineering. International Journal of Technology and Design Education. 33. doi: https://doi.org/10.1007/s10798-022-09779-6
Purković, D., Delač, D., Kovačević, S. (2022b). Interests of Croatian primary school pupils about elective Technology Teaching and school activitiesInteresi učenika osnovne škole za izbornu nastavu tehničke kulture i školske aktivnosti u Hrvatskoj. Metodički ogledi, 29, 167-189. doi: https://doi.org/10.21464/mo.29.1.6
Purković, D., Kovačević, S. (2024). The relationship between the teacher’s approach to teaching and the student’s attitude toward technology in Croatian primary schools. International Journal of Technology and Design Education. doi: https://doi.org/10.1007/s10798-023-09875-1
Previšić, V. (2007). Pedagogija i metodologija kurikuluma. U Previšić, V. (ur.), Kurikulum: teorije, metodologija, sadržaj, struktura. Zagreb: Školska knjiga. 15-37.
Račić, D., Aralica, Z. (2007). Regionalne razlike u Hrvatskoj: pokazatelji ekonomske razvijenosti županija. U Horvat, V. (ur.), Forumi o regionalizaciji i održivom življenju: zbornik radova i izbor iz diskusije, 153-165. Zagreb: Heinrich-Böll-Stiftung.
Rohaan, E. J., Taconis, R., Jochems, W. M. G. (2012). Analysing teacher knowledge for technology education in primary schools. Int J Technol Des Educ 22, 271–280. doi: https://doi.org/10.1007/s10798-010-9147-z
Suman, D., Purković, D. (2018). Preferencije učenika kao polazište za organizaciju i strukturiranje nastave općeg tehničkog odgoja i obrazovanja. Politehnika, 2 (2), 29-42. doi: https://doi.org/10.36978/cte.2.2.03
Zoller, U. (2011). Science and Technology Education in the STES Context in Primary Schools: What Should It Take?. J Sci Educ Technol, 20, 444–453. doi: https://doi.org/10.1007/s10956-011-9306-3
Ovaj rad licenciran je pod Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Array