Abstract
The modern way of living and working, globalization, computerization, competition and other development trends require teachers to adapt to new conditions. Teachers today are expected to bring about changes in their own teaching environment in the future. One of the possible approaches to introducing changes in one's own pedagogical activity with the aim of improvement is to look at and research one's own work. In pedagogical practice, action research is the most appropriate form of research. Action research can help us to improve the quality of our work. This article presents the results of action research conducted at Marija Jurić Zagorka Primary School using the example of teaching Technical Culture. The research used a questionnaire to examine the attitudes of seventh grade students towards the Technical Culture subject, the importance of technical drawing, learning habits and toward technical culture teachers. The aim of the research was to determine the reasons and factors that cause seventh grade students to receive lower than expected grades in technical drawing. The ultimate aim of the research was to advance and improve the quality of their own teaching practice. The knowledge gained could help introduce technical culture teachers to action research and give them the opportunity to implement this type of research in their own practice.References
Bognar, B. (2006). Akcijska istraživanja u školi. Odgojne znanosti, 8(1(11)), 209-228.
Bognar, B. (2006). Kako procijeniti kvalitetu akcijskog istraživanja. Metodički ogledi, 13(1), 49-68.
Burić, I. (2019). Akcijska istraživanja, Kvaliteta odgojno-obrazovnog rada, Nastavni materijal, ppt, pregledano 8.6.2020.
Cain, T. (2011). Pregled ciklusa akcijskog istraživanja. U Mićanović, M. (ur.) Akcijsko istraživanje i profesionalni razvoj učitelja i nastavnika, (str. 27-34). Zagreb: Agencija za odgoj i obrazovanje.
Čavlović, A. O. (2021). Osnove izrade tehničkoga crteža primjenom računala. Sveučilišni priručnik, Sveučilište u Zagrebu Fakultet šumarstva i drvne tehnologije, Zagreb, 2021.
Jukić, T. (2015). Upoznavanje baštine kroz akcijsko istraživanje u ranom i predškolskom odgoju i obrazovanju. Školski vjesnik, 64(3), 424-438.
Kulić, K. (2012). Mogućnosti ostvarivanja uloge učitelja istraživača, Diplomski rad, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, 2012. Preuzeto s https://repozitorij.ffos.hr/
Markowitz, A. (2011). Akcijska istraživanja učitelja u nastavi: drugačiji pogled. U Mićanović, M. (ur.) Akcijsko istraživanje i profesionalni razvoj učitelja i nastavnika, (str. 11-26), Zagreb: Agencija za odgoj i obrazovanje.
Milat, J. (1996). Tehnička kultura bitna je odrednica sustava obrazovanja. Društvena istraživanja, 5(1 (21)), 109-128.
NN 124/2014 (2014). Strategija obrazovanja, znanosti i tehnologije. Preuzeto s https://narodne-novine.nn.hr/
NN 7/2019 (2019). Odluka o donošenju kurikuluma za nastavni predmet Tehničke kulture za osnovne škole u Republici Hrvatskoj. Preuzeto s https://narodne-novine.nn.hr/
Ovčar, J. (2015). Važnost tehničkog crtanja i nacrtne geometrije u formiranju stručnog profila inženjera graditeljstva. Zbornik radova Međimurskog veleučilišta u Čakovcu, 6(2), 107-119.
Purković, D. (2015). Realiteti tehničke kulture. Rijeka: Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet u Rijeci.
Purković, D., Suman, D., Jelaska, I. (2020). Age and gender differences between pupils’ preferences in teaching general and compulsory technology education in Croatia. Int J Technol Des Educ, 31, 919–937. doi: https://doi.org/10.1007/s10798-020-09586-x
Rudan, S. (2016). Razvoj kompetencija učitelja i nastavnika kroz vidove stručnog usavršavanja, Diplomski rad, Sveučilište u Zadru, 2016. Preuzeto s https://zir.nsk.hr/
Slunjski, E., Burić, H. (2014). Akcijsko istraživanje i razvoj nove kulture odnosa temeljene na autonomiji i emancipaciji učitelja. Školski vjesnik, 63(1-2), 149-162.
Suman, D. (2018). Tehničko crtanje, spacijalna inteligencija i CAD u osnovnoj školi - opravdanost, potreba, mogućnost, izazov. Politehnika, 2(1), 51-70.
Tischler, D. (2007). Autonomija učitelja i njihov profesionalni razvoj. Pedagogijska istraživanja, 4(2), 293-298.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 Array