Objectivity and subjectivity of evaluation in teaching Technical education
Article3_V5_No1

Keywords

technical education
docimology
grade
evaluation
subjectivity
objectivity tehnička kultura
dokimologija
ocjena
ocjenjivanje
subjektivnost
objektivnost

How to Cite

Marangunić, N., & Osibov, M. (2021). Objectivity and subjectivity of evaluation in teaching Technical education. Polytechnica, 5(1), 20-30. https://doi.org/10.36978/cte.5.1.3

Abstract

The topic of this paper is objectivity and subjectivity of evaluation in teaching technical education. This paper discusses concepts such as docimology, grades, evaluation, subjectivity and objectivity of evaluation, errors in evaluation, which will be needed to understand this paper. Through the teaching of technical education, children adopt theoretical and practical knowledge. Once upon a time, the emphasis was on the practical part, but over time due to reduction of the lessons, more and more teaching takes place through teaching the children theoretical knowledge. The aim of this paper is to show the subjective and objective ways of evaluating, same as problems in teaching technical education. The results of the work are presented in the conclusion.
https://doi.org/10.36978/cte.5.1.3
Article3_V5_No1

References

Bujas, R., Bujas, Z., Blašković, J. (1941). Subjektivni faktor u školskom ocjenjivanju. Zagreb. Napredak br. 3.

Bujas, Z. (1943). Testovi znanja i mogućnost njihove upotrebe u školskoj praksi. Zagreb. Vlastita naknada.

Dravinac, N. (1970). Provjeravanje znanja i ocjenjivanje učenika iz matematike u osnovnim školama. Zagreb. Zavod za unapređivanje osnovnog obrazovanja.

Furlan, I. (1966). Upoznavanje, ispitivanje i ocjenjivanje učenika. Zagreb. Pedagoško-književni zbor.

Gojkov, G. (2003). Dokimologija. Vršac. Viša škola za obrazovanje vaspitača.

Grgin, T. (2001). Školsko ocjenjivanje znanja. Jastrebarsko. Naknada Slap.

Grgin, T. (1969). Kako ocjenjivači – muškarci i ocjenjivači – žene procjenjuju znanje učenika različitog spola. Beograd. Psihologija br. 2.

Grgin, T. (1973). Zadovoljstvo (nezadovoljstvo) nastavnika zvanjem kao faktor koji možda uvjetuje opću tendenciju strogost – blagost u procjeni znanja. Rijeka. Iskustva i problemi br. 7.

Grgin, T. (1984). Stav nastavnika prema ocjenjivanju i njihova osobna jednadžba o procjeni đačkih znanja. Zadar. Zbornik Dani psihologije 83.

Grgin, T. (1986). Školska dokimologija. Zagreb. Školska knjiga.

Inglich, B.H., Inglish, A.C. (1972). Obuhvatni rečnik psiholoških i psihoanalitičkih pojmova. Beograd. Savremena administracija.

Kadum-Bošnjak, S. (2013). Dokimologija u primarnom obrazovanju. Pula. Sveučilište Jurja Dobrile.

Potkonjak, N., Šimleša, P. (1989). Školska enciklopedija, 1. i 2. dio. Zagreb. Školska knjiga.

Švajcer, V. (1987). Didaktika. Rijeka. Pedagoški fakultet.

Tuckman, B.W. (1975). Measuring Educational Outcomes. New York. Brace Jovanovich.

Zorman, L. (1970). Doba proučevanja in točnost školskih ocjena. Ljubljana. Uspešnost učencev v šoli.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Array